fredag 12. februar 2016

Sokker i spreke farger



Å strikke sokker av flerfarga garn 
er det perfekte håndarbeidet til TV 
og i andre sosiale sammenhenger.
Det går av seg selv, 
i alle fall når jeg strikker etter ei oppskrift jeg har i fingrene,
nemlig den jeg lærte på folkeskolen på 
50-tallet.


Til de to parene til venstre
er det brukt Jærbo Mellanraggi 
og pinner nr 3,5.
Brukte hele nøstet (100 g)
til det ene paret,
og 90 g til det andre.

Paret i blåfarger er strikka av
Regia Stadion color og pinner nr 3.
Garnforbruk 70 g.

Paret til høyre er et "Bli ny-produkt",
dvs lesten var utslitt og ble klipt av,
og så fant jeg en rest av originalgarnet
slik at det ble nye hæler
og deretter strikka jeg videre med to rester
rød Silja som hadde samme tykkelse,
og vips så ble det "nye" sokker til Hanne.
Pinner nr 3 her også.



Blir jo glad av disse fargene!


Ellers går vi på ski så ofte som mulig.



Her fra onsdagens tur på Dagalifjell.




Idag blåste det litt 
så vi valgte å gå i lysløypa 
der vi var heldige og fikk følge av Grethe som vi kjenner godt, 
men ikke ser så ofte.


Helga er rett rundt hjørnet,
og nå blir det nok sport på TV 
og strikking i godstolen,
i alle fall i kveld.


God helg til dere alle!
Takk for hyggelige kommentarer!
Her skal det lages kaffe,
og så skal jeg strikke ferdig ei lue
som jeg tror blir ganske fin.


Klem fra Ingunn 

18 kommentarer:

  1. Så fine sokker. Sokkestrikk er flott restestrikk med det rette garnet.
    Herlig skitur i lysløypa også!
    Kos deg i helgen, vi har tatt turen til Kragerø og mamma. Godt og komme ut fra hybelen en stund :)
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  2. Så gøy med fargerike sokker. Man blir glad av å dra dem på foten. Jeg har dannet meg et bilde av deg der du sitter i godstolen og smiler mens strikkepinnene går som noen trommestikker;)

    SvarSlett
  3. Herlige fargeglade sokker!!!! De kan lyse opp en slapsete og kald dag. Jeg elsker å gå med ullsokker!!! I det siste har jeg brukt alpakkasokker, som min venninne alltid strikker til meg. Deilige myke og varme.
    Jeg har også en oppskrift som sitter i hodet. Veldig greit.
    Ser du har skiføre hos deg. Her var det tørr asfalt i to dager. Men da jeg kom hjem sent i kveld, begynte det å sne.
    God helg

    SvarSlett
  4. Kjempefine sokker i artige farger :-)

    SvarSlett
  5. flotte fargerike sokker. ein blir så glad av slike friske farger.
    Fine vinterbilete. Lite med snø her. Vi har eit drag av vår i lufta
    God helg

    SvarSlett
  6. Kjekt med fargerike og flotte sokkar :)

    SvarSlett
  7. Veldig fine fargerike sokker du har strikkt Ingunn... lystig :-))
    Det var et sjokk i gür med fallet av Arnd Pfeiffer, han mangler i stafetten.
    Super skilope bilder fra deg... fantastisk. Jeg var turen med hest igjen og vakker solen. Herlig i naturen.
    Ha det riktig fint fortsatt. Klem fra Viola

    SvarSlett
  8. Hei, Jeg likte dine glade sokker. Veldig fine. Og en skitur gjør godt for både kropp og sjel. Helgen her på Vestlandet har vært innertier og vi har gått fine turer på Vikafjellet. Fortsatt riktig god helg fra Birte

    SvarSlett
  9. Så mange flotte sokkepar! Lurt å fornye slitte sokker, det er jo bare halve sokken som slites og resten bør jo absolutt tas vare på;)
    Nå er vi hjemme igjen i vinterland, det har snødd og blåst mens vi var borte, men det er alltid deilig å komme hjem igjen. Borte bra, men hjemme best!!
    Ønsker deg en fin morsdag, valentinsdag og søndag imorgen;)

    SvarSlett
  10. Gode lester er kjekt å ha og kjekt å få!
    Fine bilder fra turene du har vært på. Du er sprek! Jeg har vært lite på tur så langt denne vinteren, satser på at formen kommer tilbake med lengre og lysere dager!
    Ønsker deg en strålende søndag!

    SvarSlett
  11. Blir så glad jeg ser at du "reparerer" ullsokker! Det er ikke så mange av oss igjen, tror jeg!
    Herlige sokker, og flotte farger! Jeg synes det er så fint med flerfarget garn som faktisk gir striper i hver farge slik som her. Nå frister det å prøve det garnet!
    Ha en flott søndag!

    SvarSlett
  12. Så flotte, fargerike sokker :) Man får jo aldri nok par!

    SvarSlett
  13. Herlige sokker til å bli glad av :) Kan aldri få nok ullsokker og det er kjekt med ull i fine farger. Skal til med litt labbestrikk av restegarn. Det blir fargerikt tror jeg. Har strikket luer av restegarn og nå er det sokker på planen :D

    Så nydelige turbilder fra vinterkledde Uvdal. Herlig vinterstemning ^_^ Her svinger været fra uke til uke, tror vi har hatt vår kuldevinter for denne gang. Kos deg på skitur!!! :D

    SvarSlett
  14. Så herlige sokker! Det er sånn eman blir så glad av på en gråværsdag:) Må si jeg lengter litt etter våren nå som det er lysere. Drømmer om litt pusling og rydding i hagen og, men det lar nok vente på seg en stund til. Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  15. Skikkelige go`sokker i friske restefarger. I like.

    SvarSlett
  16. Skikkelig glad farger på sokkene.
    Ha en fin onsdag

    SvarSlett
  17. Skikkeleg fine lestar.
    Eg har også strikka i den Mellanraggi, men det vart
    ikkje så avgrensa striper, det vart melert.
    Fins det fleire typer av det garnet kanskje.
    Kjekt du får gå på ski.

    Klem

    SvarSlett
  18. -spreke sokker, minner meg på at mitt lager er tomt...god helg

    SvarSlett