søndag 24. august 2014

Rødt skjerf



Det er blitt kjøligere, 
og snart er det bruk for skjerf igjen. 
En kan saktens spørre hvor det ble av sommeren.
Som så mange ganger før ble jeg inspirert av venninne Randi. 
Hun hadde strikka et kjempefint skjerf i dette mønsteret,
 men med et annet garn. 
Det var ikke å få tak i her, 
så da ble det å prøve seg fram,
rekke opp både en og to ganger, muligens tre,  
før jeg endte opp med pinner nr 7 og dobbel tråd av Drops Alpaca Silk.
Det gav et mykt og "pusete" skjerf, 
men garnet var ikke greit å strikke av. 
Jeg syntes det hang på pinnene. 
Kort og godt, det gikk sakte framover. 
Da jeg var halvveis, 
bestemte jeg meg for å strikke minst 10 omganger pr dag, 
og et slikt delmål fikk fart på pinnene.
Jeg brukte 4 nøster garn a 25 gram, 
og skjerfet ble 170 cm langt og 22 cm bredt.




Ser nok for meg at jeg strikker et skjerf til bare jeg får tak i riktig garn.
Skal forklare nærmere hvordan mønsteret er da i tilfelle.




Nærbilde av mønsteret.


God, ny uke til dere alle!


Klem fra Igunn

27 kommentarer:

  1. For eit lekkert, og sikkert varmt og deilig skjerf.
    Håpe det ikkje er nødvendig å bruke det enno.
    Her har vore forferdelege regnmasser med øydelgd bru og stengd veg til eit stort tettfolka område. Men innimellom er det fint ver og temperaturen ligg rundt 15 gr kvar dag. Så eg føler at sommaren ikkje har slept taket slett enno..
    Håpe du får ei fin ny veke.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Så flott det ble! Og fargen er kjempefin!!
    Deilig med et slikt plagg som man kan tulle rundt hals og skuldre når kulda setter inn.
    Så lurt av deg og sette delmål istedenfor å bare gi opp hele prosjektet:)
    Jeg ønsker deg en fin søndagskveld videre og ei fin siste augustuke!

    SvarSlett
  3. Skjerfet ser deilig ut! Artig teknikk du har brukt der, gleder meg til å høre mer om den. Fint ble det!
    Lite håndarbeid hos meg for tida...men den tid kommer nok :-)
    Fortsatt god søndagskveld! :-)

    SvarSlett
  4. Det ble et flott resultat iallefall, nydelig farge også:-) Ønsker deg en fin, ny uke! Jeg er foreløpig ikke i streik, så i morgen venter en ny skoledag:-) Klem Marianne

    SvarSlett
  5. Så deilig skjerf og den fargen var lekker. Artig teknikk du har brukt, blir spennende og se mere av den.
    Håper du hadde en fin helg i Kragerø. Det gikk vist en ordentlig uvær over der i dag med torden og hagel. Her har det vært sol og regn i dag, noe det er nesten hver dag fortiden :)
    Ønsker deg en fin uke.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  6. Fint tørklæde du har strikket og du har ret. Sommeren er på retur. Her har det regnet i mange dage. Derfor er der nu mange svampe at finde i naturen. Godt der findes noget der hedder regntøj. Bliver flittigt brugt.
    God morgen hilsen fra Tullehuset

    SvarSlett
  7. Nydelig farge, deilig skjerf da:D Trenger det nå, ihvertfall her jeg bor:D Glovarme sommere, regnvåt overgang og iskald høst..

    SvarSlett
  8. Alldeles nydelig skjerf, og for en frisk farge til en grå og kjølig høst! :)

    SvarSlett
  9. " Pusete" skjerf høres deilig ut. :)

    SvarSlett
  10. Så vakkert skjerf, dette blir godt å varme seg på fremover:) Sommeren var så brått over..

    SvarSlett
  11. Et skjerf, hva en god ide - virkelig det er så kald... nå i sommeren... egendlig det er hoysommer enda... eller???
    Super fin skjerf du har strikkt Ingunn - herlig varm ahhhh :-)
    Ha en herlig uke. Klem fra Viola

    SvarSlett
  12. Så fint og fargerikt skjerf! Er spent på teknikken, så håper du finner frem til nytt garn raskt;) Selv gleder jeg meg til å kunne ta i bruk alle skjerfene som ligger, så jeg håper på kaldere dager snart:)

    SvarSlett
  13. Det ser ut som eit spennande mønster, og det blei eit flott skjerf :)

    SvarSlett
  14. Lekkert skjerf, artig mønster - det har jeg ikke sett før.
    God uke ønskes herfra :)

    SvarSlett
  15. Det er lekkert og har en gladfarge , godt og varmt ser det ut også.

    Skjerfet jeg heklet ble bare til underveis oppe i mitt hode he he,
    men jeg brukte Tuva, Trysil helårsgarn, heklenål 6 og laget halvstaver.
    Kanten er halvstaver med nål 2,5.
    Dette var sikkert ikke noe til hjelp.

    Ha en strålende dag.

    SvarSlett
  16. Lekkert skjerf, likte godt fargen på det.

    Ha en fin dag

    SvarSlett
  17. great !
    Greetings from Poland :)
    Katarzyna


    www.sajuki.blogspot.com

    SvarSlett
  18. Fint skjerf. Skjerf er i grunnen veldig praktisk så det bør jeg vurdere å strikke. Bruker som regel å ende opp med hals eller sjal når jeg strikket halsplagg, men skjerf er jo veldig behagelig da.

    SvarSlett
  19. Kjempefint skjerf! Tusen takk for hyggelige kommentarer hos meg, ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  20. Herlig farge på skjerfet ditt. Vi har hatt en fantastisk sommer i år, men jeg har jo strikket litt likevel. Best å holde seg i skyggen! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  21. Og snart synger vi:når nettene blir lange.. Du har rett, det er deilig med skjerf, og spesielt hvis de er lange, myke og varme ;o)

    SvarSlett
  22. Fint skjerf, og så herlig bringebærfarge!

    SvarSlett
  23. Det ble lekkert,og i en skjønn frisk farge.
    Klem

    SvarSlett
  24. Vi har hatt en nydelig og sommervarm helg så jeg greier ikke helt å tenke på høstbekledning enda;) Men jeg likte veldig godt skjerfet ditt, og jeg greier å strikke slike selv også så kanskje jeg skal la meg inspirerer og begynne nå. For det går ikke så fort med meg så da kan jeg kanskje bli ferdig til høsten virkelig kommer;)

    Ønsker deg en god ny uke, og gleder meg til å bli bedre kjent med deg og bloggen din.
    klem fra Hanne:)

    SvarSlett
  25. Så flott skjerf !
    En lekker og frisk farge .

    Koselig at du ville bli med min lille giveaway ,
    Ha en riktig fin ny uke .
    Klem Anne

    SvarSlett
  26. Kjempefint skjerf og fint mønster. Hvor har du fått tak i mønsteret. Ha en flott dag

    SvarSlett
  27. Perfekt skjerf! Morsomt med sånne strukturmønstre!

    SvarSlett