torsdag 12. desember 2013

Luer av Alpaca soft


Garnet jeg har strikka disse luene av var egentlig tenkt til mønstervotter, 
men så trengte jeg et enkelt handarbeid til adventsmøtet i helselaget, 
og hva er vel enklere enn tre rette og to vrange? 
Dermed var jeg i gang med ei Jacques Cousteau-lue, 
og her er resultatet:


Garn: Alpaca soft fra Nille nr 404
Pinner nr 3,5
Garnforbruk: 65 g
Mønster her
http://www.ravelry.com/patterns/library/jacques-cousteau-hat



Som dere ser kan lua brukes både på retta og vranga, 
og den sitter kjempegodt på hodet 
selv om den ser litt spiss ut i toppen når den ligger.


Etter denne lua kom det et ønske fra en kar, 
gjerne ei tripp trapp-lue, 
og den skulle være mørk.
Lang vrangbord, 1 r og 1 vr,
er greit til håndballkamper på TV, 
men mønsteret på selve lua krever at en følger med.
Det er ikke vanskelig,
men fort å komme skeivt ut.
Maskemarkør er et must.
Underveis trengte mannen en bursdagspresang til en kompis,
så derfor ble det to luer,
og da jeg felte av den siste,
var det en halv meter garn igjen.
Hva skulle jeg gjort uten digital vekt?


Garnforbruk: ca 65 g
Pinner nr 3,5
Opplegg: 108 masker
Strikka disse litt høyere enn på mønsteret.


Tripp trapp-lua kan jeg virkelig anbefale,
og den har vært mannens favoritt i flere år.
Her er et bilde av hans velbrukte.



Denne er strikka i tykkere garn helt etter oppskrifta.


Denne gangen kan jeg ønske en ny følger velkommen.
Takk for alle gode hilsener i førjuls-stria!

I kveld skal vi ha julemiddag på strikkekafeen,
medbrakt strikketøy, selvfølgelig.


Fortsatt fin adventstid til dere alle!



Klem fra Ingunn

9 kommentarer:

  1. Deilige luer dette :) Har strikket begge typene og er enig i at det er gode luer.
    Tusen takk for hyggelig komentar inne hos meg, det varmer!
    Kos deg i kveld, det hørtes kjempekoselig ut.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  2. Kjempe fin lue! Det går så fort unna med deg, og du tryller frem det ene flotte plagget etter det andre. Jeg bruker luen jeg vant i bloggen din i fjor masse;) så luer kan du;)

    SvarSlett
  3. Kjempe fin lue! Det går så fort unna med deg, og du tryller frem det ene flotte plagget etter det andre. Jeg bruker luen jeg vant i bloggen din i fjor masse;) så luer kan du;)

    SvarSlett
  4. Det ble to fine luer. Den siste likte jeg best. Fint med det mønsteret.
    Klemz

    SvarSlett
  5. Flotte luer! Jacques Costaux lua er spesielt tøff syns jeg. Det er den mannen her bruker mest, selv om han akkurat fikk nesten lik lue i mykere garn. Jaja, bare de ikke fryser på hodet så :D Ha en fin adventshelg! klem herfra

    SvarSlett
  6. Veldig fine luer du har strikkt igjen Ingunn.
    Jecques -Costeau- lue jeg strikte i fjor til julegave for mannen min og sønn. Og begge to liker denne veldig. Jeg strikkte med Dropsgarn Merino extra fine... veldig fin varme.
    Ha masse glede med skiskyting - frankrike nå :-) Klem fra Viola.

    SvarSlett
  7. Flotte luer du har strikket!!
    Jeg hadde også planer om å strikke luer nå før jul, kjøpte til og med refleksgarn til formålet, men jeg har ikke kommet i gang med det enda...Det dukker jo opp så mye annet som man bare "må" gjøre først ;-) og så holder jeg på med en mariusgenser...kanskje den blir ferdig til jul..
    Ha ei fin adventshelg!

    SvarSlett
  8. Den så deilig ut :) God og varm!

    SvarSlett
  9. Tropp trapp-lupen er en favoritt i heimen her også ;-)

    SvarSlett