onsdag 17. august 2011

Pjoning

I løpet av sommerferien ble jeg den lykkelige eier av en pjonekrok. Jeg fikk også en kjapp innføring i teknikken, mønster og oppskrift.
Garn er det overflod av her i huset, så da var det bare å sette i gang. Det viste seg at dette ikke falt seg så lett.  Måten kroken skulle holdes på ble helt feil for meg, jeg stramma tråden for mye, garnet delte seg og det hele ble ganske mislykka.
Jeg har arbeidet som lærer i 40 år og har stor tro på at det lønner seg å øve, så det ble mange runder med pjoning med forskjellige garntyper.
Til slutt kom jeg over denne videoen på You Tube, og der så jeg til min store glede at Monica pjona med noe som ligna mistenkelig på en heklekrok.




Så etter nok noen runder med ulike garntyper og heklekroker, endte jeg opp med heklekrok nr.5 og Vestlandsgarn fra Gjestal. Til strikking med dette garnet er anbefalt pinnestørrelse 3,5 - 4. 
Så da var det bare å sette i gang med pjoninga, beregne størrelse, rekke opp litt og prøve på nytt. På dette første votteparet stramma jeg tråden for mye, men resultatet ble ganske bra ettter to runder i vaskemaskinen på 40 grader.







Garnforbruk til dette paret er ca. 90 gr., og jeg synes vottene virker gode på handa. Dette ga mersmak, og jeg er allerede godt i gang med neste par. Nå klarer jeg å pjone litt løsere, så denne gangen trengte jeg færre masker på votten. Det ser også ut til at pjoninga blir jevnere denne gangen, så at det lønner seg å øve er det ingen tvil om.
Jeg liker ikke helt at jeg ikke får til å bruke pjonekroken jeg fikk i gave, så jeg har ikke gitt den opp. Den ligger bare på vent, og i mens pjoner jeg lystig i vei med heklekroken min.

4 kommentarer:

  1. Hej

    Tak for kommentar på min blog :-))

    God fredag til dig og dine kære

    SvarSlett
  2. Ja, skam den som ger sig!
    Vantarna blev ju jättefina...och ser ut att sitta bra på handen!
    /Ann-Britt

    SvarSlett
  3. Takk for komentar i min blogg. :) Pjoning ser gøy ut, har ikke prøvd det ennå. Vottene ble kjempesøte. :)

    SvarSlett
  4. Å, pjoning har jeg lyst til å teste, det ser så artig ut! Vottene ble flotte!

    SvarSlett